شانه و تراکم فرش

شانه و تراکم فرش


شانه فرش چیست؟
تراکم عرضی یا شانه فرش : به تعداد ریشه یا گره در هر متر مربع از عرض فرش را شانه می گویند.برای مثال فرش ماشینی 700 شانه به این معنی می باشد که در هر متر مکعب از عرض فرش معادل 700ریشه (گره) بافته شده است.
شانه های رایج در بازار فرش : فرش 500 شانه , فرش 700شانه , فرش 1000شانه و فرش 1200شانه می باشند.

تراکم فرش چیست؟
تراکم طولی فرش(تراکم) : تراکم نیز مانند شانه است و به تعداد گره در هر متر مربع از طول فرش ماشینی می گویند.برای مثال فرش دارای تراکم 2550 در هر متر مربع از طول 2550 ریشه یا گره بافته شده است.
مقدار تراکم فرش: 600 , 700 , 800 , 1000 , 1700 , 2000 , تراکم 2550 , تراکم 2700 , تراکم 3000 , تراکم 3600

تعداد گره در فرش چیست؟
تعداد ریشه (گره) در متر مربع : اگرتعداد ریشه در طول (تراکم) معادل 2700 و تعداد ریشه در عرض (شانه) برابر با 700باشد پس تعداد گره در متر مربع برابر با : 2700*700=1890000

بهترین شانه و تراکم برای فرش
در نتیجه هرچه شانه فرش بیشتر باشد فرش ماشینی ریز نقش تر می شود و شباهت زیادی به فرش دستباف دارد به همین دلیل به آن ها فرش دستباف گونه نیز می گویند پس شانه به ریز نقشی فرش مربوط می باشد و تراکم فرش همان طور که از اسمش مشخص است به فشردگی فرش مربوط می باشد و هرچه تراکم فرش بالا تر باشد فرش سفت تر و سنگین تر می شود.اگر قصد خرید فرش ماشینی را دارید پیشنهاد ما به شما خرید فرش هایی با تراکم و شانه بالا است زیرا این فرش ها دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر فرش ها دارند.

جهت خرید و فروش  فرش با قیمت مناسب و مشاهده سایر  آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه فرمایید

انواع نخ در فرش های دستباف

انواع نخ در فرش های دستباف و ویژگی های آنها

مام رشته­هایی که به عنوان تار، پود و یا گره در فرش استفاده می­شوند فارغ از نوع آن (ابریشم، کرک، پشم و یا نخ) قبل از هر کاری ریسیده می­شوند. (البته نخ­هایی که در صنعت فرش بکار گرفته می­شوند بیشتر از این چهار نخی هستند که ما آورده­ایم، مانند ویسکوز، آکریلیک ابریشم مصنوعی و . . . که معمولا درصنعت فرش ماشینی استفاده می­شوند ولی به این علت که بیشترین نخی که در صنعت فرش دستباف استفاده می­شوند، همین چهار نخ هستند به توضیح آن­ها می­پردازیم) ریسندگی نخ نکات حائز اهمیت زیادی دارد که برای نمونه می­توان به جهت تابیدن دوک نخ­ریسی اشاره کرد. اگر جهت حرکت دوک نخ­ریسی موافق حرکت عقربه­های ساعت باشد، رشته مورد نظر مانند حرف S انگلیسی بافته می­شود که به اختصار به آن S می­گویند. اگر جهت حرکت دوک نخ­ریسی خلاف عقربه­های ساعت باشد به آن Z می­گویند.

رشته ­های ریسیده شده را بعد از ریسندگی(معمولا خلاف جهت ریسندگی) به یکدیگر میتابانند و نخ مورد نظر خود را تولید می­کنند. که تعداد رشته­هایی که به یکدیگر تابیده می­شود بسته به نوع کار متفاوت خواهند بود.

نخ­ها به دو دسته ترکیبی و غیر ترکیبی تقسیم می­شوند که نخ­های ترکیبی معمولا برای فرش­های ماشینی استفاده می­شوند. در نخ­های ترکیبی از نخ­هایی مانند ویسکوز، آکریلیک و پلی­پروپیلن استفاده می­شود که بنا به رنگ و ضخامت و چند لا بودن نخ­ها و موارد استفاده آن­ها، ترکیب­های متفاوت و متنوعی به دست می­آید.

نخ­های ابریشمی مصنوعی نیز وجود دارد که برای فرش­های ماشینی استفاده می­شوند. از محاسن نخ­های ترکیبی به ضخامت کم، تنوع بافت، رنگ­پذیری خوب و ارزان قمیت بودن و مقرون به صرفه بودنشان اشاره کرد. البته نخ­های مصنوعی و ترکیبی معایبی نیز دارند که به پرز دهی بسیار بالا و بوگرفتن در طول زمان و مضر بودن برای سلامتی انسان اشاره کرد.

البته دستگاه­های بافندگی فرش­های ماشینی پیشرفته شده­اند و نوع بافت در این فرش­ها ارتقاء پیدا کرده و تقریبا پرزدهی این­گونه از نخ­ها به 5% کاهش یافته است. ولی کماکان ضررهای بیان شده برای نخ­های مصنوعی و فرش­های ماشینی به جای خود باقی هستند. البته بعضی از شرکت­های تولید کننده فرش ماشینی، ادعاهایی کردند که محصول ایشان به اصطلاح آنتی­کتریال و. . . هستند و برای سلامتی مضر نیستند و لی این ادعا خیلی صحت ندارد.

نخ­های غیر ترکیبی که معمولا طبیعی هستند، برای فرش­های دستباف استفاده می­گردند و انواع گوناگونی دارند که می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابریشم، کرک، پشم، نخ (پنبه) که به توضیح اجمالی این موارد اشاره خواهیم کرد.

ابریشم:

نخ ابریشمی از پیله کرم ابریشم به دست می­آید که از نظر استحکام و مقاومت چندین برابر نخ­های پشمی و نخی دوام دارد و از نظر قطر بسیار نازک و لطیف می­باشد. همین امر باعث شده فرش­هایی که با این نخ­ها بافته می­شوند از خصوصیات زیر برخوردار باشند:

بافت فرش به وسیله نخ ابریشمی بسیار زمان­بر بوده و کاری بسیار پر مشقت است. به علت نازکی بسیار زیاد این نخ­ها نسبت به نخ­های پشمی، تعداد رج­های بافته شده در فرش ابریشمی بسیار بیشتر از فرش­های پشمی می­باشد که معمولا فرش­های تمام ابریشمی رج شماری بالای 65 دارند و به همین علت از قیمت بالایی نیز برخوردارند. از دیگر نکاتی که می­توان در فرش­های ابریشمی اشاره کرد، نرمی و لطافت مثال زدنی آن­ها خواهد بود.

ابریشم نسبت به سایر نخ­ها مانند پشم و یا نخ نرم­تر است و برای برجسته نشان دادن طرح و نقش از آن استفاده می­شود. پشم یا کرک بعد از بافت فرش ارتفاعی در حدود 1سانتی­متر از تار و پود فاصله می­گیرند ولی نخ ابریشمی که در فرش کار میشود به علت نرمی و عدم استقامت به اصطلاح روی کار می­خوابد و ظاهرا ارتفاعی کم­تر از پشم و نخ از خود نشان می­دهد و بعد از اتمام کار، فرش به صورت برجسته دیده می­شود که به صورت گل ابریشم در فرش­هایی مانند کاشان و تبریز استفاده می­شود.

به غیر از نرمی و برجستگی کار، رنگ و لعابی که نخ ابریشمی به کار می­دهد بسیار زیبا و چشم نواز می­باشد و علاوه بر برق و جلایی که به فرش می­دهد، باعث می­شود که رنگ متلونی از فرش در چشم بیننده به­وجود بیاید. اگر شما از طرف خواب فرش به آن نگاه بکنید یک طیف رنگی ملاحظه می­کنید که با رفتن به سمت دیگر فرش و نگاه به آن، رنگ دیگری از فرش در چشم شما پدیدار می­گردد که این نکته نیز از جذابیت­های منحصر به فرد فرش تمام ابریشمی خواهد بود.

فرش­های تمام ابریشم قم، تبریز و اصفهان از نمونه­های بسیار زیبا و شاهکار فرش ایرانی می­باشند.

کرک:

کرک چیست؟ در اصطلاح امروزی به پرز فرش­هایی که با پشم خیلی خوب و مرغوب بافته می­شوند کرک می­گویند. این مطلب خیلی صحیح نیست. چرا که در اصل کرک به موی زیر دست شتر اتلاق می­شود که به ندرت می­توان آن­را تهیه کرد. شاید برخی معتقد باشند که کرک به موهای نرمی گفته می­شود که در حین شانه کردن بدن گوسفند، بز و یا شتر به دست می­آید. اگر این تعریف را نیز درست بدانیم میزان کرکی که به دست می­آید بسیار کم است و نمی­توان این حجم از فرش کرک را در کشور تولید کرد.

پس کرک چیست؟ در اصطلاح امروزی و بازاری فرش، به پشم گوسفند مرینوس که نژادی انگلیسی داشته و جنس بسیار مرغوبی دارد، کرک گفته می­شود.

به علت جنس مرغوب و کم بودن این نوع پشم نسبت به پشم­های موجود، فرشی که با پرز کرک بافته می­شود از کیفیتی بهتر، ظرافتی بیشتر و قیمتی بالاتر برخوردار است.

  • پشم:

نخ پشمی: نخ پشمی مرسوم­ترین و رایج­ترین نخ در صنعت فرش بوده است که امروزه هم بسیار کاربرد دارد. از این نوع نخ که از ریسیدن پشم گوسفند به دست می­آید، در بافت فرش و تابلو فرش استفاده می­شود.

امروزه بیشتر فرش­های عشایری و بختیاری از این نوع نخ تهیه می­شوند.

برخی از فرش­های عشایری که در کردستان و سنندج بافته می­شوند ارگانیک هستند. به این معنی که رنگ پشم آن­ها گیاهی بوده و پشم آن­ها دستریس می­باشند که این فرش­ها از لحاظ سلامت و بهداشت بسیار سالم و طبیعی و سازگار با محیط زیست هستند.

عوامل گوناگونی در کیفیت پشم به دست آمده مانند نژاد گوسفند، سن گوسفند، زمان چیدن پشم و . . . تاثیرگذارند.

پشم گوسفندان ایرانی معمولا از ضخامت بالایی برخوردارند که به همین علت زبری و استحکام خیلی زیادی دارند و این خصوصیات برای تولید فرش بسیار مناسبند.

پشم گوسفندانی که در بهار چیده شده باشد با کیفیت­تر از پشم گوسفندانی است که در فصل پاییز چیده می­شوند. البته خود فصل بهار نیز به مناطق مختلف کشور بستگی دارد. برای مثال بهار در استان فارس تقریبا از 20 اسفند آغاز می­شود ولی بهار کردستان از اردیبهشت ماه آغاز می­گردد. علاوه بر این موارد نوع چرای گوسفندان نیز در کیفیت پشم آن­ها تاثیر دارد. پشم گوسفندانی که در کوهستان و مناطق معتدل چرا کرده باشند، کیفیت بالاتری نسبت به پشم گوسفندانی که در مناطق مرطوب و دشت چرا می­کنند دارند.

پشم سفید گوسفند نسبت به سایر پشم­ها، از رنگ پذیری بهتری برخوردار است. البته که پشم سفید خالص به جز نژاد خاصی در سیستان نداریم. بلکه رنگ اصلی پشم به رنگ زرد کم­رنگ یا نخودی می­باشد.

از پشم برای بافت فرش به عنوان پرز و یا گوشت فرش استفاده می­شود ولی در برخی از نقاط ایران مانند عشایر و ایلیات از پشم به عنوان تار و پود فرش نیز استفاده می­کنند.

پود را برای بهتر دیده شدن رنگ می­کنند که برای این کار پنبه بسیار مناسب است و رنگ را به خوبی به خود جذب می­کند و بعد از رنگرزی از جمع­شدگی محفوظ می­ماند. البته خود رنگ پودها بسته به رنگ اصلی فرش ممکن است متفاوت باشد و می­توان به صورت سفارشی آن­ها را رنگ کرد ولی معمولا پودها را توسط ماده رنگی نیل، آبی، می­کنند.

البته این رنگرزی به دلیل مقرون به صرفه بودن و آسان بودن است که توسط نیل انجام می­شود.

در بحث نگه­داری و حفاظت از فرش­هایی که با نخ پنبه­ایی بافته می­شوند این نکته لازم به ذکر است که رطوبت و قرار گرفتن فرش در فضای نمور باعث آسیب­دیدگی و از بین رفتن پنبه می­شود.

جهت خرید و فروش  فرش با قیمت مناسب و مشاهده سایر  آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه فرمایید

انواع طرح فرش دستباف

انواع طرح فرش دستباف

طرح‌ شاه عباسی

فرش طرح شاه عباسی

طرح شاه عباسی معمولا با نقش گلی که در تصویر بالا نشان داده شده شناخته می‌شود. استفاده از این طرح به ویژه در حاشیه‌ی فر‌ش‌ها بسیار دیده می‌شود. نقش شاه عباسی وقتی با نقوش دیگری مثل اسلیمی و خُتایی ترکیب شود بسیار خیره‌کننده می‌گردد. انواع مختلفی از طرح فرش شاه عباسی وجود دارد. از جمله شاه عباسی افشان، شاه عباسی لچک ترنج و شاه عباسی طره‌دار که در ادامه تصاویر آن‌ها را آورده‌ایم.

فرش با طرح شاه عباسی افشان
فرش با طرح شاه عباسی افشان

فرش با طرح شاه عباسی لچک ترنج
فرش با طرح شاه عباسی لچک ترنج

(در عکس بالا لچک و ترنج را به صورت تصویری نشان داده‌ایم)

فرش با طرح شاه عباسی طره‌دار

طرح اسلیمی

طرح اسلیمی


نقش اصلی طرح اسلیمی را شاخه‌ و برگ‌های پر پیچ و خم و منحنی‌هایی به سمت بیرون و درون تشکیل می‌دهد که چیزی شبیه به درخت به نظر می‌رسند. معمولا در اسلیمی‌ها می‌بینید که انتهای هر شاخه به دو بخش متقارن منشعب شده و اغلب این شاحه‌ها با جوانه‌های کوچکی تزئین شده‌اند. از زیرمجموعه‌های فرش با طرح اسلیمی می‌توان به اسلیمی بندی، اسلیمی لچک ترنج، اسلیمی ترنج دار و اسلیمی شکسته اشاره کرد.

طرح افشان

طرح افشان

فرش طرح افشان همانطور که از نامش پیداست دارای پراکندگی و افشان بودن نگاره‌های به کار رفته در طراحی آن است. یعنی همه‌ی گل‌ها و بوته ها در کل سطح فرش به طور خیره‌کننده‌ای پراکنده شده‌اند. جالب است بدانید که در این سبک طراحی معمولا حالت قرینگی وجود دارد. همچنین لچک و ترنج نیز در طراحی این سبک فرش کمتر دیده می‌شوند. اگر به تصاویر دقت کرده باشید در عکس دوم از این مقاله، لچک و ترنج را به صورت تصویری نشان داده‌ایم. این ویژگی‌ها باعث شده تا از فرش های طرح افشان در دکوراسیون مدرن و جدید خانه ها که می‌خواهند کمی از نقوش سنتی فاصله بگیرند نیز استفاده شود. طرح افشان دسته گل، طرح افشان حیوانات و طرح افشان ترنج دار از جمله دیگر انواع مدل های فرش افشان هستند.

طرح بته جقه

طرح بته جقه

شاید خیلی‌ها طرح بته جقه را با ترمه‌های زیبای یزد به خاطر بیاورند. بته جقه که با نام سرو خمیده نیز از آن یاد می‌شود از جمله نقوش محبوب و زیبا در انواع طرح فرش دستباف ایرانی است. بته جقه معمولا با اندازه‌های مختلف و به شکل و رنگ‌های مختلفی در طراحی فرش به کار می‌رود. بته قلمکار اصفهان، بته کردستانی یا هشت بته، بته میر شکسته، بته لچک ترنج و بته افشاری از جمله معروف‌ترین طرح‌های بته جقه‌ای هستند.

طرح درختی

طرح درختی

طرح درختی از جمله انواع طرح فرش دستباف است که کمی با سایر نقوش تفاوت دارد. فرش با طرح درختی معمولا شبیه به یک تابلو فرش است. در طراحی فرش های طرح درختی سعی شده است تا وجه تشابه آن با طبیعت هرچه بیشتر حفظ شود. المان اصلی در این طراحی به جای شاخ و برگ‌ها و بته جقه‌ها، خود درخت است که یا به صورت تکی و یا با جزئیات دیگری مثل درخت‌های دیگر و یا جانوران به کار می‌رود.

فرش با طرح و نقش درختی می‌تواند شامل انواع درخت‌ها با اندازه‌های مختلف باشد. درخت سرو ، درخت کاج و درخت بید از جمله انواع درخت‌هایی هستند که برای فرش طرح درختی استفاده می‌شوند. ممکن است در این نوع فرش درخت به عنوان طرح اصلی بکار رود و یا در حاشیه مورد استفاده قرار بگیرد.

طرح شکارگاه

طرح شکارگاه

به راحتی می‌توان حدس زد که طراحی فرش با طرح شکارگاه چه ویژگی‌ها و چه عناصری دارد! جنگل و بیشه‌زار، تصاویری از حیوانات و همچنین تصاویری از صیاد یا شکارچی در حال شکار مهم‌ترین عناصر در فرش های طرح شکارگاه هستند. مثلا تصویری شامل یک سوارکار تیر و کمان به دست که مشغول شکار آهو است. فرش‌ دستباف طرح شکارگاه نیز از جمله طرح‌های پر طرفدار برای تابلو فرش می‌باشد. تصویر بالا یک نمونه از انواع طرح فرش دستباف با سبک طرح شکارگاه را نشان می‌دهد.

طرح قابی (طرح خشتی)

طرح قابی (طرح خشتی)

فرش طرح خشتی نام دیگر فرش طرح قابی است. طراحی مدل فرش قابی به گونه‌ای است که در آن زمینه‌ی فرش به صورت منظم با قاب‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده و درون هر قاب با عناصر و نقوش مختلف طراحی فرش تزئین شده است. مثلا استفاده از نقوشی مانند گل‌ها و برگ‌های مختلف و همچنین گلدان‌ها و درخت‌ها را می‌توان به عنوان نمونه نام برد. حاشیه‌ی هر قاب و حاشیه فرش نیز دارای تزئیناتی هستند که بر زیبایی طرح های فرش خشتی می‌افزاید.

طرح ترکمن (طرح بخارا)

طرح ترکمن

طرح ترکمن یا بخارا یکی از انواع طرح فرش دستباف است که همچون طرح‌های مردم کوچ‌نشین اغلب به صورت بداهه و بدون نقشه بافته می‌شود. نقوش قالی ترکمن در واقع بازتابی از محیط زندگی ترکمن هاست. نقوش شاخ قوچ (نشانه‌ی قدرت)، نقوش عقرب (نماد دفع شر) و نقوش پرندگانی مثل قو و حیواناتی همچون اسب در کنار طبیعت و گل و گلزار از جمله عناصر پر کاربرد در انواع طرح فرش دستباف ترکمن هستند.

طرح بخارا

یکی دیگر از ویژگی‌های طرح های فرش ترکمن این است که نقوش آن اغلب هندسی شکل بوده و قرینگی در طراحی آن‌ها حفظ می‌شود.

طرح واگیره‌ای (طرح بندی)

فرش طرح بندی ورامین یا میناخانی

طرح بندی که به آن طرح واگیره‌ای هم می‌گویند یکی از انواع طرح فرش دستباف است که در آن یک عنصر کوچک در سراسر فرش به صورت طولی و عرضی تکرار می‌شود. بندی اسلیمی، بندی لوزی، بندی ترنج دار، بندی درختی، بندی سروی، بندی آدمکی، بندی بختیاری، بندی خوشه انگوری، بندی دسته گل و بندی ورامین یا میناخانی از جمله مدل های فرش طرح بندی هستند. تصویر بالا فرش طرح بندی میناخانی نشان داده شده است.

طرح گل فرنگ

طرح گل فرنگ

نقوش اصلی مورد استفاده در طرح گل‌فرنگ را گل‌های طبیعی تشکیل می‌دهند. مخصوصا گل رز با رنگ‌های متنوع و خیره‌کننده‌اش. در تصویر بالا یک فرش افشان گل فرنگ نشان داده شده است. در ادامه دو نمونه‌ی دیگر از انواع طرح فرش گل فرنگ را آورده‌ایم که با نام‌های فرش گل فرنگ بیجار و فرش لچک ترنج گل فرنگ شناخته می‌شوند.

فرش طرح گل فرنگ بیجار

فرش طرح لچک و ترنج گل فرنگ

طرح گلدانی

طرح گلدانی

فرش طرح گلدانی یکی دیگر از انواع طرح فرش دستباف است که چه به عنوان فرش و چه به صورت تابلو فرش طرفداران زیادی دارد. گلدان‌های گل در اندازه‌های مختلف اصلی‌ترین عنصر در طراحی این مدل فرش به حساب می‌آیند.  ممکن است یک گلدان پر از گل تمام فرش را بپوشاند و یا تعدادی گلدان کوچک به صورت متقارن در زمینه‌ی فرش وجود داشته باشند. طرح های فرش گلدانی نیز مانند سایر طرح‌ها متنوع هستند. گلدانی ختائی، گلدانی محرابی، گلدانی لچک ترنج و گلدانی یک طرفه از جمله انواع طرح های فرش دستباف گلدانی می‌باشند.

طرح محرمات

طرح محرمات

فرش طرح محرمات در یک نگاه کلی به صورت راه راه به نظر می‌رسند. معمولا عرض فرش به چند ردیف تقسیم شده و یک طرح و نقش مثل گل، درخت و یا بته‌جقه در طول این ردیف تکرار می‌شود. این ردیف‌بندی ممکن است به صورت مورب نیز باشد.

طرح هندسی

طرح هندسی

فرش با طرح هندسی همانطور که از نامش هم پیداست از کنار هم قرار گرفتن اشکال هندسی مختلف در کنار هم تشکیل می‌شود. در این نوع فرش معمولا خطوط زاویه‌دار هستند و خطوط منحنی وجود ندارد. فرش های طرح هندسی با توجه به سبک طراحی‌شان اغلب برای استفاده در دکوراسیون مدرن مناسب هستند. مدل‌های هندسی بندی قابی، هندسی ترنجدار و هندسی کف ساده از جمله انواع مختلف این طرح هستند.

طرح ابنیه باستانی

فرش طرح ابنیه تاریخی
فرش طرح ابنیه تاریخی

یکی از انواع نقوش پر طرفدار فرش دستباف، فرش‌هایی با نقوش کاشی‌کاری‌ها و المان‌های هندسی و تزئینی ابنیه‌های تاریخی و اسلامی هستند. این طرح‌ها و نقوش با گذشت زمان توسط طراحان فرش تغییر کرده و به مرور زمان بر زیبایی‌شان افزوده شده است. تصویر بالا نمونه‌ای از فرش طرح ابنیه باستانی را نشان می‌دهد.

انواع طرح فرش دستباف ایرانی


جهت خرید و فروش  فرش با قیمت مناسب و مشاهده سایر  آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه فرمایید

سایز درست فرش برای خانه را چگونه پیدا کنیم؟(پارت۲)

نشیمن های بلند و باریک

اگر فضای نشیمن شما طویل و کم عرض است باید یک مبل بلند هم داشته باشید. در این حالت باید فرش شما تمام طول مبل بلند را بپوشاند. اگر بخواهیم از فرش‌های سایز استاندارد استفاده کنیم معمولا فرش ۳ در ۲ جواب میدهد. قسمتی از عرض فرش باید زیر مبل قرار بگیرد. در چنین حالتی نباید از فرش با نقش‌های تقارن دار استفاده کنید و یک فرش ساده و تک رنگ انتخاب کنید.

 

سایز درست فرش سالن غذا خوری

از آنجا که در بیشتر خانه‌ها در پلان فضایی مشخص به غذاخوری اختصاص داده نمیشو و به ویژه در فضاهای پلان باز و بزرگ یک فرش میتواند قسمت غذاخوری شما را تعریف کند و غذاخوری را از آشپزخانه و نشیمن ، فضاهای کنار آن جدا کند. برای اینکار به سادگی فرشی به اندازه‌ای که میز و صندلی غذاخوری کاملا روی آن قرار بگیرد انتخاب کنید. مثل تصویر بالا.

نکته بسیار مهم و اصلی که در این حالت باید در نظر داشته باشید این است که فرش دور صندلی‌ها باید به حدی باشد که بعد از بیرون کشیدن صندلی‌ها از فرش خارج نشود و همچنان روی فرش باشد. یعنی برای پهن کردن فرش زیر میز و صندلی غذاخوری فضای حرکتی برای صندلی‌ها را در نظر داشته باشید. زمانی که صندلی ها زیر میز قرار گرفته‌اند حداقل ۵۰ سانتی متر از پایه‌های عقبی صندلی باید در دورتادور فرش باشد.

میز گرد نهارخوری

فرش گرد برای میز غذاخوری گرد بسیار مناسب و شیک است. قانون قبلی برای اینجا هم صدق میکند که چقدر فضا باید برای زمانی که صندلی را بیرون میکشیم، از فرش داشته باشیم.

اتاق خواب‌ها

اتاق خواب مستر

فرش یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کفپوش اتاق خواب است چون علاوه بر اینکه مطابق روز و شیک میباشد فضای نرم و راحت‌تری را به وجود می‌آورد. سایز فرشی که در اتاق خواب پهن میکنید بستگی زیادی به اندازه اتاق دارد به خصوص فضایی که در پایین تخت باقی میماند. شما فرشی لازم دارید که از پایه‌های جلویی میزهای کنار تختی شروع شود و حداقل ۵۰ سانتی متر دور تا دور نیز ادامه داشته باشد. معمولا فرش ۶ متری برای فضایی مشابه تصویر و با یک تخت با ابعاد استاندارد مشابه برای انتخاب بهترین است.

سایز درست فرش اتاق کودک و نوزاد

فرش گرد صورتی کوچک در این اتاق یک عنصر دکوراتیو زیبا است و نقطه کانونی را به وجود آورده است. به دلیل باریک بودن فضا مبلمان درست چسبیده به دیوار‌ها قرار گرفته‌اند.

 

سایز درست فرشراهروها و ورودی‌ها

فضاهای خالی

یک فرش به شما کمک میکند بتوانید یک فضای خالی بزرگ را با مبلمان کوچک در آن پر کنید. شکل پوست حیوان این فرش این فضای خیلی خطی و مستطیلی را از این حالت خارج کرده و نرم‌تر میکند. همچنین یک فرش گرد نیز برای چنین فضاهایی میتواند خوب کار کند.

فضاهای بزرگ تعریف نشده

ممکن است کنج یا قسمتی در منزل شما وجود داشته باشد که کاربری تعریف شده‌ای نداشته باشد یا اصطلاحا شما به این قسمت منزلتان را پرتی بنامید. اما همین فضاها با یک دیزاین داخلی درست میتوانند معنا پیدا کنند. شما این کار با استفاده از یک فرش که به تعریف فضا کمک میکند میتوانید انجام دهید. با استفاده از یک فرش کوچک گرد یا قالیچه و یک صندلی یک فضای اختصاصی جذاب برای مطالعه ، استراحت و چرت روزانه در داخل یک فضای بزرگ مثل نشیمن یا اتاق خواب تعریف کنید. این روش میتواند برای یک میز تحریر در کنج یک اتاق برای به وجود آوردن حریم و مرز فضای کاری در نشیمن یا اتاق خوابتان و برای یک نیمکت کوچک قرار گرفته در کنج یک فضا به کار بیاید. به طور معمول آنچه که برای ایجاد چنین فضایی مانند نمونه تصویر بالا نیاز دارید ، یک فرش گرد با ابعاد ۱.۲ در ۱.۴ متر ، یک صندلی راحتی و یک چراغ مطالعه است.

سایز درست فرش راهروهای ورودی

بعد از نشیمن ، ورودی از بهترین فضاها برای پهن کردن یک فرش زیبا و شیک است (به فرم و ابعاد رانر). برای چنین فضاهایی چون ابعاد خاص محسوب میشود میتوانید از قالیچه‌های متری خریداری کنید. به این ترتیب برای انتخاب آنچه که برای فضای شما مناسب‌ترین است انعطاف پذیری بیشتری وجود دارد. یک قالیچه که ابعاد استاندارد و معمول را داشته باشد معمولا حدود ۸۰ سانتی متر عرض و ۲.۵ تا سه متر طول دارد.

برای دریافت راهنمایی های بیشتر در خرید فرش مناسب و مشاهده سایر  آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه فرمایید