مراحل بافت فرش دستباف

1- نخ چله کشی (از جنس پنبه ، پشم یا ابریشم) ، نخ های پشمی (خامه) یا ابریشمی، پود کلفت و نازک، نقشه مورد نظر را آماده کنید.

 2-آماده کردن دار قالیبافی و چله کشی . چله کشی معمولا از دو طریق فارسی و ترکی انجام میشود و یکی از مهمترین بخش های فرش بافتن است که باید به درستی توسط افراد متخصص یا با دستگاه های اتوماتیک  انجام شود.

3- کوجی بندی: برای این کار نیاز به یک چوب گرد است که ابتدا و انتهای آن شیار داشته باشد. بستن کوج به روی دار قالی ها در ابعاد بزرگ مخصوصا فارسی باف ضروری است. برای تنظیم چله و کوبیدن پود از آن استفاده میکنند.

4- زنجیره بافی: پس از اینکه کوج روی دار بسته شد نوبت به زنجیره بافی میرسد، زنجیره بافی برای اسحتکام بیشتر گره ها و منظم کردن تارهای زیر و رو میباشد.

5-بافت و ایجاد نقشه: در نهایت بعد از اتمام عملیات ذکر شده، بافت قالی شروع میشود و بافنده با خواندن نقشه در جاهای از قبل تعیین شده گره ها را با رنگ های مورد نظر ایجاد میکند. بعد از اینکه یک رج بافته شد اول پود کلفت و بعد نازک به روی یک ردیف زده میشود، این

روش تا تمام شدن کار ادامه می یابد. گرچه یک بافت معیوب ، ممکن است از جهات بسیار زیادی دارای مشکل است، اما چند نکته کلیدی وجود دارد که اگر توسط بافنده رعایت شوند ، بافت فرش – حداقل –دارای کیفیت قابل قبول خواهد بود و اگر رعایت نشوند ، ممکن است لطمات غیر قابل جبرانی به فرش وارد شود . 

6-گلیم بافیگلیم بافی یکی از روش هایی است که باعث افزایش عمر فرش خواهد شد و از ریزش بافت جلوگیری میکند. گلیم بافی باید در ابتدا و انتهای فرش قبل از زدن گره با پود کلفت و نازک انجام گردد.

7-گره زدن: گره زدن به دو روش ترکی متقارن یا فارسی نامتقارن انجام می گردد. گره ترکی دارای استقامت بسیار بالای است و به راحتی باز نمیشود اما گره فارسی مقاومت گره ترکی را ندارد و به دور فقط یک تار گره زده می گردد.

8-  پود نازک : پس از انتخاب دار مناسب و انجام چله کشی صحیح ، مهمترین عامل موفقیت در انجام یک بافت خوب ، توجه به این نکته است که بافنده در کشیدن پود نازک ، به اندازه کافی ، مهارت داشته باشد . بنابراین –تا قبل از حصول اطمینان ، و تمرین کافی ، در این مورد به هیچ وجه ، نباید بافت را شروع کرد زیرا :

کیفیت بافت هر فرش بیشتر از هر چیز مربوط به کیفیت کشیدن پود نازک آن است

9-  کنترل دقیق ارتفاع فرش : بطور مرتب ( معمولا هر بیست رج یکبار ) ارتفاع بافت را متناسب با  رج شمار محاسبه کنید کافی است ارتفاع فرش را برابر با آن بطور مرتب و از همان ابتدا تنظیم کنید و از مشکلات و عیوب زیادی که در اثر عدم کنترل ابعاد ممکن است بوجود آید جلوگیری کنید.

درج تبلیغات خرید و فروش فرش دستباف نو و دسته دوم در سایت دیوار
کارگاه قالی بافی
خرید و فروش انواع فرش ماشینی و دستبافت در آگهی رایگان شهر24
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.